Екодуки, або мости для тварин – замаскований під природне середовище міст або тунель, який перетинає жваву трасу або залізницю. У таких мостів є два очевидних і необхідних призначення. Перше – вони дозволяють фауні вільно мігрувати між двома частинами штучно розділеного людиною простору. Друге, максимально практичне – вони дозволяють захистити автомобілістів від зіткнення з великими дикими тваринами.
Трохи історії
Перші екодуки були побудовані у Франції в 1950-х роках. Позитивний досвід французів швидко розпізнали сусіди, і мости для тварин почали зводити по всій Європі: в Нідерландах, Швейцарії та Німеччині. До 70-х років екодуки набули поширення в США, Канаді, Японії та Китаї.
Детальніше про необхідність та користь
Людина будує дороги в потрібному собі напрямі, не погоджуючи маршрут з традиційними стежками міграції тварин. За твердженнями екологів, багатосмугова жвава траса, проведена через природне місце існування тварин і комах, негативно впливає на тваринний світ. Крім того, однією з найактуальніших проблем дорожнього руху є часті зіткнення автомобілів з дикими тваринами. Наприклад, якщо вірити американській гуманітарній організації ARC, щорічний «контакт» з тваринами обходиться американцям у 8 мільярдів доларів, і з роками ця сума тільки зростає. Екодуки є відмінним, продуманим і таким, що добре зарекомендувало себе рішенням для збереження популяції тварин і комах, а також для запобігання аварій та людських жертв.
Досвід країн
Більше 70 років застосування екодуків і постійні їх дослідження показали, що мостами користуються не тільки великі тварини, а й безхребетні, метелики, павуки та жуки. Ось деякі цифри, наведені різними експертами з різних екодуків: державне агентство лісового господарства Еберсвальде з травня 2005 року по квітень 2006 року спостерігало за мостом через автобан А11 в Бранденбурзі і з’ясувало, що майже 2300 тварин скористалися еко-мостом.
Подібне ж дослідження, проведене в 2008-2009 роках в Нідеркрюхтені, показало, що за рік на еко-мості знайдено 1368 слідів тварин, з них 690 косуль, близько 180 кабанів, 130 кролів та зайців, 42 лисиці, 37 борсуків і 18 куниці. Масштабне дослідження, проведене в національному парку Банф в Канаді, показало, що в січні 2007 року 10 видів великих ссавців (з них грізлі, койоти, лось, ведмідь, вапіті, пума, вовк) пройшли в загальному 84 000 раз по 24 екодукам Банфі.
Особливості будівництва
Чітких стандартів з будівництва екодуків не існує. Вони завжди будуються у суворій відповідності з рекомендаціями екологів і фахівців-зоологів. І ширина, і висота, і маскування моста залежать від клімату і видів тварин, які переважають в даній конкретній місцевості. Наприклад, ширина мосту в Калузькій області 52 метри і він має звукоізоляцію, щоб лосі, лисиці і кабани, перетинаючи трасу М3, не злякалися звуків, які продукують автомобілі. Також на мосту висаджена трава висотою 80 сантиметрів і є дерева. Сама ж траса впродовж кількох кілометрів від мосту в обидва боки обгороджена спеціальним парканом – щоб тварини не виходили на трасу, а користувалися мостом. Такі об’єкти завжди зводяться спільно з міністерством природи і міністерством транспорту.
А ось на острові Різдва (Австралія) щорічна 10-денна міграція червоного краба з різних частин острова до узбережжя для метання ікри вважається одним з найдивовижніших видовищ планети. Ракоподібних на острові налічується понад 120 мільйонів, і всіх їх потрібно зберегти. Місцева влада знайшли вихід за допомогою спеціальних екостежок – досить примітивних містків через численні дороги острова, що стало хорошим рішенням і для людини, і для природи.
Канада, Національний парк Банф
Німеччина
Сінгапур
Нідерланди
Нью-Джерсі, США
Острів Різдва (Австралія)
Бельгія
6 коментарів до “Ці масивні шлюзи рятують життя тисяч диких тварин щороку”