Президент Петро Порошенко підписав Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження гуманного ставлення до тварин» та направив до Уряду пропозиції із удосконалення окремих положень законодавчих актів України з огляду на внесені цим Законом зміни. Відповідне повідомлення оприлюднене на сайті Президента.
Проте варто зазначати, що текст документу, Закону України 2120-VIII, відсутній в базі “Законодавство України” на сайті Верховної ради України (станом на 21:15, 01.08.2017).
Що стосується Президента, то в листі до Прем’єр-міністра України він зазначає, що «пропонованими Законом змінами до Кодексу України про адміністративні правопорушення розгляд справ про адміністративні правопорушення щодо жорстокого поводження з тваринами, відповідальність за які встановлена статтею 89 названого Кодексу, віднесено до компетенції як районних, районних у місті, міських чи міськрайонних судів, так і органів Національної поліції України».
Президент також зауважує, що згідно статті 2421 Кодексу України про адміністративні правопорушення розгляд справ про такі ж адміністративні правопорушення належить до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Глава держави зазначає, що відсутність розмежування компетенції зазначених органів стосовно розгляду справ про адміністративні правопорушення щодо жорстокого поводження з тваринами на практиці може призвести до виникнення спорів між суб’єктами владних повноважень з приводу реалізації їхньої компетенції.
Крім того, статтею 299 Кримінального кодексу України (в редакції Закону № 2120-VIII) передбачено, що жорстоке поводження з тваринами, вчинене з особливою жорстокістю або у присутності малолітнього чи неповнолітнього, або щодо двох і більше тварин, або повторно, або групою осіб, або активним способом, карається позбавленням волі на строк від п’яти до восьми років.
Відтак жорстоке поводження з тваринами за наведених обтяжуючих обставин відповідно до статті 12 Кримінального кодексу України є тяжким злочином. За правовою ж позицією Конституційного Суду України, покарання за злочин повинно бути домірним злочину; передбачений законом склад злочину та рамки покарання мають відповідати один одному (Рішення КСУ від 2 листопада 2004 року № 15-рп/2004).
Президент також наголосив на необхідності уточнення складу злочинів, передбачених частинами другою і третьою нової редакції статті 299 Кримінального кодексу України, оскільки названі частини за один і той самий злочин — жорстоке поводження з тваринами, вчинений у присутності малолітнього чи неповнолітнього, передбачають різні види покарання. До того ж редакція частини третьої потребує узгодження зі статтею 67 цього ж Кодексу, у якій серед обставин, що обтяжують покарання, відсутня така обставина, як вчинення злочину активним способом.
Крім того, необхідно удосконалити визначення терміну “пересувний звіринець”, яким Законом № 2120-VIII доповнено статтю 1 Закону України “Про захист тварин від жорстокого поводження”, з метою урахування специфіки діяльності закладів культури, зокрема цирків, у тому числі пересувних.
У зв’язку з викладеним Президент пропонує вжити невідкладних заходів щодо підготовки необхідних законодавчих пропозицій та внести в установленому порядку на розгляд Верховної Ради України відповідний законопроект.