Відповідно до ст. 19 ЗУ «Про мисливське господарство та полювання» сезон індивідуального полювання на самця козулі починається з 1 травня. З часу прийняття змін до законодавства, згідно з якими таке полювання здійснюється відповідно до Лімітів (2006 рік) у більшості випадків вони не були затверджені до початку сезону полювання. Навіть судові рішення 2017 року, якими було визнано бездіяльність органів влади через не затвердження Лімітів, не змінили ситуацію – вони продовжують затверджуватись несвоєчасно.
Відповідно до Інструкції щодо застосування порядку встановлення лімітів використання диких тварин, віднесених до природних ресурсів загальнодержавного значення (пункти 2.10, 2.11), Держлісагентство має довести до відома ОДА, ОУЛМГ і підприємств безпосереднього підпорядкування затверджені Ліміти не пізніше як за місяць до початку полювання на відповідний вид тварин – тобто до 01.04. ОУЛМГ спільним з ОДА наказом розподіляє затверджені Ліміти і доводить їх до користувачів мисливських угідь не пізніше ніж за 10 днів до початку полювання на відповідний вид тварин – тобто до 20.04.
Сьогодні на календарі 5 травня, пройшло 2 тижні після строку, коли Ліміти мають бути доведені до користувачів мисливських угідь, а вони досі навіть не затверджені. Ми вирішили розібратись, чому із року в рік складається така ситуація з несвоєчасним затвердження Лімітів.
Інструкція з встановлення Лімітів передбачає, що:
Проекти Лімітів користувачі мисливських угідь мають подати на розгляд і погодження ОУЛМГ не пізніше як за 2,5 місяця до початку полювання – тобто до 15.02
ОУЛМГ, перевіривши достовірність поданих даних, разом з матеріалами первинного обліку передають проекти Лімітів на розгляд обласних державних адміністрацій не пізніше ніж за 2 місяці до початку полювання – тобто до 01.03.
На розгляд та погодження або підготовку вмотивованої відмови у погодженні ОДА має тиждень і повинна повернути проект Лімітів ОУЛМГ – тобто до 08.03.
ОУЛМГ надсилає погоджені проекти Лімітів на розгляд Держлісагентства. Однак, конкретний строк для цього не встановлено. А значить, надіслати документи можна хоч голубиною поштою, і якщо в польоті голуба перехватить сіра ворона, то Лімітів ми можемо не дочекатись.
Але припустимо, що документи відправили традиційною поштою, і відведемо на їх пересилку 1 тиждень – тобто до 15.03.
Держлісагентство перевіряє проект і зводить його в єдиний документ, і протягом тижня має надіслати його до Мінприроди – тобто до 22.03.
Мінприроди має місяць на розгляд проекту Лімітів і висновків та пропозицій щодо їх затвердження – тобто до 22.04.
Наказ про встановлення Лімітів подається на державну реєстрацію в Мін’юст, на що передбачено стандартні 10 робочих днів – тобто до 04.05.
Звертаємо Вашу увагу, що практика роботи держустанов зазвичай полягає в тому, щоб нічого не роботи раніше відведеного строку. На це є щонайменше 2 причини – низька виконавча дисципліна чиновників та побоювання, що їх можуть звинуватити у зацікавленості скорішого вирішення питання, тобто корупції. Таким чином, в найкращому випадку (якщо система працює як годинник) Ліміти можуть бути затверджені до 4 травня. Якщо взяти строк, необхідний для пересилки документів між органами влади, врахувати святкові дні, то ця дата може зсунутись на 15 травня. А якщо врахувати, що ОДА і Мінприроди можуть відмовити у погодженні/затвердженні Лімітів, то цей термін може подовжуватись до безкінечності. Так, в сезон полювання 2017-2018рр Ліміти погодили в середині жовтня!
Таким чином, загальний термін, відведений Інструкцією на виконання відповідних дій по затвердженню Лімітів, призводить до порушення самої Інструкції, якою передбачено граничний термін доведення затверджених лімітів до користувачів мисливських угідь.
З урахуванням особливостей індивідуального полювання на самця козулі, законодавством було передбачено початок сезону з 1 травня. В цей період вже сформувались трофейні якості самців, і існує необхідність вилучити з популяції не репродуктивних старих особин. В травні рослинний покрив ще недостатньо високий, тому можна безпомилково визначити тих особин, що підлягають вилученню.
Наслідки несвоєчасного затвердження Лімітів полягають в тому, що користувачі мисливських угідь не можуть заздалегідь спланувати початок сезону полювання, а мисливці – скористатись своїм законним правом на індивідуальне полювання на самця козулі. Тільки отримавши на руки ліцензії, мисливські господарства можуть зі 100%-ю впевненістю заключати договори на проведення індивідуального полювання, особливо з іноземними мисливцями, які планують свої тури заздалегідь – за 2-3 місяці. І якщо вітчизняні мисливці, нажаль, змушені були звикнути до несвоєчасного затвердження лімітів, іноземним гостям пояснити такий безлад неможливо, а це означає втрату репутації в очах закордонної мисливської спільноти.
Тому постає логічне питання до управління мисливського господарства та полювання Держлісагентства, яке є найвищого рівня підрозділом в центральному органі виконавчої влади, що відповідає суто за мисливство. І яке повинно насамперед відстоювати інтереси мисливської спільноти. Невже за 11 років з часу затвердження Інструкції про встановлення лімітів, не можна було просунути внесення змін до її змісту таким чином, щоб Ліміти затверджувались своєчасно? Тим паче, що за цей час зміни до неї вносились вже 4 рази, а сама Інструкція затверджена наказом Мінприроди, тобто, внесення змін до неї не потребує ні голосування ВРУ, ні постанов Кабміну. А відповідно до Положення про Держлісагентство до покладених на нього завдань належить розробка пропозиції щодо вдосконалення нормативно-правових актів міністерств.
Тому спадає на думку, що керівництво управління мисливського господарства ДАЛРУ або має низьку професійну кваліфікацію, або ледаче…То можливо, як казав Жванецький, щось в консерваторії треба поправити, або інакше – досить переставляти ліжка?
Джерело: ГС «Всеукраїнська мисливська спілка»