Полювання: форма щастя за філософом Ортега-і-Гассетом

Хосе Ортега-і-Гассет

Полювання: форма щастя за іспанським філософом Ортега-і-Гассетом, а не просто розвага.

Хосе Ортега-і-Гассет – один з найвидатніших іспанських філософів XX століття, автор численних праць з філософії, соціології, політики. Його ім’я носять найпрестижніші іспанські премії в галузі журналістики. Але мало хто знає, що Ортега-і-Гассет був також пристрасним мисливцем, – пише Сальвадор Кальво Муньос у своєму блозі опублікованому на сайті revistajaraysedal.es.

Мігель Ортега,  син Хосе Ортега-і-Гассета, розповідає, що батько любив полювати і читати мисливські книги, і насправді він багато полював до Громадянської війни. – У нього завжди була рушниця 20-го калібру, і ніколи – 12-го. Спочатку він полював з двоствольною рушницею Sarasqueta з автоматичним екстрактором, але в результаті обшуку в будинку, на самому початку Громадянської війни, її забрали, – каже Мігель Ортега.

Пізніше син Мігель подарував йому рушницю Trust Eibarrés, яка експонувалася на виставці до сторіччя з дня народження Хосе Ортега-і-Гассета, з якої він багато стріляв, до останнього дня полювання. Він ніколи не стріляв з гвинтівки, використовуючи рушницю з кулею для великої дичини, ніколи з дробовика, а коли йшов на полювання, то стріляв з двох рушниць, які заряджав сам (…) У нього вдома завжди була собака: спочатку пойнтер на ім’я Сіл, а потім бассет. Пізніше – Тайга, хорт. Востаннє він полював у маєтку Арая в Касересі, місті, де він жив протягом місяця, зупиняючись у готелі “Джамек”, у 1949 році. Відтоді він перестав полювати, бо вів зовсім інший спосіб життя через надмірну зайнятість і подорожі за кордон; але хобі завжди залишалося з ним”.

Полювання: форма щастя
Ортега-і-Гассет на полюванні зі своїм братом у 1930-х роках.

Хосе Ортега-і-Гассет залишив цікаві філософські роздуми на тему полювання.

В пролозі до книги Едуардо Йебеса “Двадцять років полювання на велику дичину”, яка, як випливає з назви, присвячена полюванню. Ортега-і-Гассет звертається до таких тем, як людяність, смерть і порожнеча життя.

Протягом всієї історії людства багато людей присвячували себе полюванню, люди з усіх верств суспільства, розповідає нам Ортега-і-Гассет, які присвячували себе полюванню заради задоволення, з власної волі або як хобі. Але чому людина присвячує час цьому заняттю, філософ говорить нам про те, що життя, яке нам дано, має, так би мовити, свої хвилини, і що, крім того, це життя є порожнім.

Тією чи іншою діяльністю ми повинні намагатися заповнити порожнечу нашого життя, чи то пишемо, чи то перебуваємо в полоні якогось пороку, чи то займаємося мистецтвом, чи то полюємо, тому зміст кожного життя, каже Ортега-і-Гассет, полягає в його заняттях, і з цього приводу він зауважує: “Сам факт, що наші мови використовують слово “заняття” в цьому значенні, показує, що з дуже давніх часів, можливо, з самого початку, люди жили життям як “простором” часу, який заповнюють наші вчинки, непроникні один для одного, так само, як непроникними є тіла.

Тож іспанський філософ каже, що життя стає своєрідною драматургією або романом, оскільки нам потрібно вигадати сюжет для нашого існування, надати йому фігуру, яка зробить його якимось сугестивним і апетитним.

Навпаки, для більшості чоловіків життя сповнене вимушених занять, роботи, і це призводить до того, що, заповнюючи час нашого життя, вона ніби забирає його у нас.

Певним чином, Ортега-і-Гассет зауважує, що робота забирає час, необхідний нам для щастя, “і насолоди відкушують стільки, скільки можуть, від часу, на який претендує робота. Як тільки людина виявляє щілину або тріщину в клубку своєї праці, вона тікає через неї до щасливих занять”.

Одним з таких щасливих занять є полювання, спорт, як описує його Ортега-і-Гассет, який має цікаву історію в усі часи. Філософ навіть зазначає, що полювання є однією з багатьох причин, які спровокували Французьку революцію, оскільки цей вид спорту був заборонений для народу в цілому, і міг практикуватися лише монархічною владою цієї країни. Як наслідок цієї цензури, люди помітили величезний класовий конфлікт, який переживала Франція в той час, що є спусковим гачком для будь-якої революції у світі.

Але чому відбулася ця цензура полювання, як каже нам іспанський філософ, тому що всі хотіли полювати, це була рекреаційна діяльність, яка занурена в наші базові інстинкти виживання. Потреба полювати була у людини від початку часів, але з плином часу людина стала кочовою і навчилася землеробству та тваринництву, що в результаті перетворило полювання на розвагу, а не на необхідність. Відтак, це заняття стало привілеєм, одним з найхарактерніших привілеїв сильних світу цього. “Саме тому, що майже всі люди хотіли полювати і вбачали в цьому занятті можливе щастя, його заняття повинно було застопоритися; інакше полювання дуже скоро зникло б, і ні багато, ні мало не змогли б бути щасливими таким чином”. Чому ж тоді філософ по-своєму хотів зробити полювання привілеєм?

Щодо того, чому іспанський філософ називає полювання формою “щастя”, Ортега-і-Гассет каже, що полювання не може залишатися у площині задоволення, оскільки, хоча щастя саме по собі містить задоволення, задоволення не є щастям. Полювання передбачає більше, ніж просто задоволення, оскільки воно охоплює навички та вміння, які роблять людину щасливою істотою. Задоволення, з іншого боку, коментує він, є пасивною подією, і, за словами Ортеги-і-Гассета, “зручно повернутися до Аристотеля, для якого було очевидно, що щастя завжди полягає в дії, в енергії і в зусиллі. Те, що це зусилля, коли воно докладається, приносить задоволення, є лише доповненням і, якщо хочете, одним з інгредієнтів, з яких складається ситуація”.

Нарешті, Ортега-і-Гассет каже: “Слід зазначити, що щасливі заняття – це не просто задоволення, це зусилля, а зусилля – це справжній спорт. Тому не можна сказати, що щасливі заняття – це просто задоволення, це зусилля. Отже, неможливо відрізнити роботу від спорту за більшим чи меншим ступенем втоми. Різниця полягає в тому, що спорт – це зусилля, яке робиться вільно, з чистого задоволення від нього, тоді як праця – це зусилля, яке робиться примусово з огляду на його результати”. Таким чином, іспанський філософ приписує полюванню винятковий ранг розумності, свободи і щастя.

За матеріалами видання: textosfil.blogspot.com

6 коментарів до “Полювання: форма щастя за філософом Ортега-і-Гассетом

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *