Полювання це законно, але чи автоматично це етично? На це питання намагається дати відповідь американський мисливець Боб Робб на сайті NRA American Hunter.
Полювання – це, за великим рахунком, індивідуальна діяльність, яка регулюється правилами (законами гри), яких дотримується більшість мисливців. Але, як і в усьому в житті, всередині правил існує сіра зона, де дії можуть бути законними, але сумнівно, чи є вони етичними.
Слово “етика” походить від грецького слова “етос”, що означає “характер”. Словник Вебстера визначає його як “сукупність моральних принципів або цінностей”, а “етичний” – як “такий, що відповідає прийнятим професійним стандартам або поведінці”. У цьому і полягає проблема. Закони здебільшого є чорно-білими і легко піддаються інтерпретації. Етика, з іншого боку, частіше існує в тіньовому світі, що підлягає індивідуальній інтерпретації.
Ось кілька прикладів, які Боб Робб бачив минулого сезону, коли дії мисливця були, за визначенням, законними, але не обов’язково етичними.
Перше з них стосувалося полювання з лука на Середньому Заході в місцевості, відомій своїми велетенськими оленями. Полювання було в самому розпалі, і, звичайно, серйозні мисливці не хотіли втрачати жодної секунди в очікуванні. Однак одного дня вітер завив, дмухаючи зі швидкістю 30 миль/год з більшими поривами. Зробити влучний постріл з дерева, що розгойдується під таким вітром, як щогла високого корабля в бурхливому океані, було практично неможливо, тому більшість з мисливців вирішили триматися подалі від дерев і замість цього їздили дорогами, вишукуючи оленів і просто вбиваючи час, поки шторм не вщухне. Проте один мисливець вирішив посидіти на своєму стенді. З юридичної точки зору, він міг продовжувати полювання. Але чи було б етично стріляти в оленя за таких умов?
Іншим разом, полюючи на громадських угіддях під час сезону полювання, друзі витратили тижні на розвідку місцевості і мали досить гарне уявлення про те, де вони хотіли б бути вранці на відкритті. Вони заздалегідь підготували місця для полювання і на світанку вже були пристебнуті до своїх дерев з великим нетерпінням. Приблизно через півгодини після світанку з’явилися ще двоє мисливців, які, очевидно, були в угіддях без жодної передполювальної розвідки. Побачивши двох приятелів Боб Робба і те, як вони підготували свої місця, вони зрозуміли, що, ймовірно, натрапили на щось, і тому сіли біля підніжжя дерев за сотню ярдів і приготувалися до полювання. З юридичної точки зору, вони були цілком у межах своїх прав. Однак їхня етика викликала сумніви.
Мабуть, найгірший проступок, свідком якого став Боб Робб за останні сезони, стався, коли добрий друг вшанував іншого чоловіка, показавши йому місце, яке приносило йому хороших оленів щороку протягом кількох сезонів. “Друг” попросив допомогти йому, оскільки його 12-річний син вперше йшов на полювання, і він хотів бути впевненим, що вони вполювали оленя. Вони вполювали. Однак наступного сезону, коли мій приятель вирушив на відкриття, він побачив вантажівку свого друга, припарковану на його місці. Гадаю, він вирішив, що тепер це його місце. Юридично – без проблем. З етичної точки зору – величезна проблема. Зайве казати, що тепер вони колишні друзі.
Кілька років тому Боб Робб вирушив з рюкзаком у лісисту гірську місцевість на заході Канади одного холодного жовтневого тижня, щоб пополювати на оленя. Бирка дозволяла вполювати одного оленя будь-якого виду, і я сподівався вполювати одного з тих, які, за словами екіпірувальника, живуть у лісі, але щодня ходять на ферму в долині нижче. Коротше кажучи, Боб Робб добув дуже гарного оленя з величезним тулубом. Коли він запитав, скільки м’яса екіпірувальник хоче, щоб Боб допоміг йому нести п’ять миль до вантажівки, він смішно подивився на нього і сказав: “М’ясо? Нам не потрібно нічого брати”. Він залишив його там після того, як забрав шкуру і роги. Пізніше Боб дізнався, що в той час він не був зобов’язаний рятувати м’ясо. З юридичної точки зору з ним все було гаразд. З етичної точки зору, від цієї думки у Боба крутило шлунок.
Боб впевнений, що у кожного з мисливців є історії про сумнівну етику в оленячих лісах, свідками яких ви були протягом багатьох років. Стріляти в оленів, що біжать через ліс, звичайно, законно, але чи етично це? Відмова від тренувань з рушницею чи луком перед сезоном, поки ви не станете достатньо досвідченими, щоб зробити постріл у полі з мінімальним шансом покалічити тварину, не є протизаконною, але чи етично це? Йти по скупому кривавому сліду лише трохи, а потім здатися лише тому, що слід важко знайти, не є протизаконним, але чи етично це?
Боб просуває питання етики на крок далі і застосовує Золоте правило: Поводься з іншими так, як би ти хотів, щоб вони поводилися з тобою. Ми зобов’язані ставитися з повагою як до чудової дичини, на яку ми полюємо, так і до наших колег-мисливців, і завжди поводитися на полюванні з честю. Кожного разу, коли хтось порушує закон про полювання або підриває довіру до своїх колег, він кидає темну тінь не тільки на себе, але й на всіх нас. Це одна з головних причин, чому багато землевласників закрили свої угіддя для незалежних мисливців – вони не хочуть мати справу з наслідками нехлюїв, які розривають їхні угіддя, залишають ворота відчиненими, без розбору пиляють дерева, погрожують їм судовими позовами, щоб прикрити власну невправність. Це також аргументи для антимисливського натовпу, який пускає слину за кожної нагоди, щоб обернути наші власні дії проти нас самих.
Хоча Вебстер може визначити етику так, як описано вище, коли мова йде про полювання, Боб з друзями визначає її як “дії, що здійснюються в полі, коли ніхто не спостерігає”. Ніхто не може змусити вас бути етичним мисливцем. Особисто я, каже Боб, – не міг би дивитися на себе в дзеркало щоранку, якби не був етичним мисливцем.